Cart 0
På sykkel i Farsund

DET BESTE AV FARSUND PÅ SYKKEL

Vi lanserer 3 ruter allerede nå i JUNI 2018!

Vita velo - Unik sykkelrute i utvalgt kulturlandskap.

Gradering: Litt krevende, 30 km t/r
Underlag: Grusvei, noe asfalt

Fra Lista fyr går ruta flatt på private gårdsveier, gjennom jordbrukslandskap og beitmark frem til Verevågen. Traseen tar deg gjennom tunene på Stave og Vere og videre gjennom utvalgt kulturlandskap på Vest-Lista. Ruta går opp til museet på Nordberg Fort med utsikt over hele flat-Lista og ned igjen via helleristningene på Penne.

Deretter ned til Jøllestø. Fra Jølle går det etter hvert oppover helt til Rudjord før ruta svinger av mot Varnes. På Varnes må du sette fra deg sykkelen og spasere den siste kilometeren ut til Varnes fyr.

Her får du valuta for innsatsen! Hoveddelen av ruta går på grus og på offentlig vei med lite trafikk.

Ruta byr på et fantastisk kulturlandskap fra flate Lista til rått og kupert fjellandskap lengst i vest. Rik på fyrhistorie, krigshistorie, sjarmerende små tettsteder og mange forminner og kulturminner. Siste del til fots.

Route 8 – Et lite
stykke Amerika.

Gradering: Middels. 43 km, 495m stigning
Underlag: Gode asfaltveier, og noen gruspartier

Det nærmeste man kommer amerikansk highway i Farsund! Dette er småvei-varianten av det klassiske 8-tallet, og på veien får du mange severdigheter, åpen natur, og spor av amerikansk arbeidsutvanding.

Denne turen går fra Farsund sentrum, langs Vestersiden. Følg Fv43, rett frem i rundkjøringen. Rake veien til Vanse hvor du vil se detaljer fra utvandringstiden på Lista. Amerikansk inspirert interiør og eksteriør, veggmalerier, postkasser, Brooklyn Square og festlige souvenirer, for å nevne noe. Videre følger du skiltene til Lista Museum med Friluftstunet i Vanse. Fortsett rundt Brastadvannet og ut på Fv463. Til høyre i Ore og til høyre opp mot Hervoll, Hervoll Mølle og Nordberg Fort. Ned mot Langåker og ut mot Verevågen på grusvei og gruslagt turvei til Lista Fyr. Forbi Listeskøyta kystkultursenter på Borhaug og videre forbi Bausje tilbake til Vanse. Der tar du til høyre mot Lunde og passerer Badehuset inn mot Farsund sentrum.

Framvaren Rundt – En lengre tur i nydelig natur.

Gradering: Meget krevende,  44 km, 1175m stigning
Underlag: Asfalt og grusvei

Denne ruta tar deg rundt i store deler av kommunen, via de lange dragene som i mai 2018 ble syklet av noen av verdens beste sykkelryttere i Tour des Fjords. Turen kan i stor grad anbefales til den godt trente – med sine over 900 høydemeter underveis, og store spenn mellom åpne sletter og bratte klatrebakker.

Turen går fra Hanesund inn grusveien langs Helvikfjorden, forbi Straumen og opp vakre Bøensbakken, som er et av kommunens aller mest attraktive utsiktspunkt. Videre ned Kjerringdalen til Sande. Følg Fv465 fra Sande mot Åpta, der du tar til venstre opp grusveien mot Grimestad og til venstre mot Listeid. Asfaltvei videre forbi Sigersvoll opp til Heskestad, ta til venstre inn på grusvei mot Gullsmedbakk og over på asfaltvei. Ta inn til venstre forbi Vanse skole, Helvik og over på grusvei forbi Straumen tilbake til Hanesund.